Sok szeretettel várunk minden érdeklődőt a Kamarakoncert-sorozat következő előadására!
Büszkék vagyunk nagyszerű tanárainkra, akik – szólistaként vagy Magyarország legkiemelkedőbb zenekarainak tagjaiként – rendszeres fellépői és kiemelkedő alakjai a hazai és nemzetközi hangversenyéletnek.
A március 3-i hangversenyen Bartók: Két portré c. művészek szólóját Gyermánné Vass Ágnes Liszt-díjas hegedűművész tolmácsolásában hallhatják.
A 2006-os Liszt-díj mellett többek között Pécs Város Művészeti Díjával, Tüke-díjjal, a Pannon Filharmonikusok Örökös Tag címével is kitüntetett kiváló pécsi hegedűművésznő szülővárosában Graef Matildnál szerzett hegedűtanári végzettséget. 1966–1969 között Weimarban, a Franz Liszt Hochschulén Fritz Ehlers professzor növendékeként kapott művésztanári diplomát. 1972-től a Pécsi Szimfonikus, majd a jogutód Pannon Filharmonikus zenekar élén volt koncertmester.
Tanári tevékenységét Pécsett a szakiskolában, később a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola pécsi tagozatán, majd az ezredforduló környékén Dél-Koreában folytatta. Éveken keresztül volt a Jeunesses Musicales Ifjúsági Világzenekarának vonószenekari korrepetitora, aki ebben a minőségében a világhírű hegedűművésszel, Yehudi Menuhinnal is együtt dolgozhatott. Kurzusokat vezetett Svédországban, Berlinben, valamint Magyarország több városában. 2014 óta a Pécsi Egyetemi Zenekar koncertmestere, 2016-ban a Pécsi Tudományegyetem Szenátusa címzetes egyetemi docensei címet adományozott a művésznőnek.
Bartók a hegedűre és zenekarra komponált Két arckép „Ideális portré” és „Torz portré” tételpárjában fogalmazta meg először azt a gondolatot, amely egész életét végigkísérte. Bartók nézetei szerint - az életben is lehetetlen az igazi harmónia. Bartók művészi fejlődését nézve a századfordulót követő (azaz húszéves korától számítható) évtized különösen gazdag új impulzusokban, felismerésekben. Az ifjú felnőttként megélt eszmélkedés érzelmi viharaiban, válságaiban edződött zeneszerző elképesztő gyorsasággal dolgozza fel ezeket az élményeit, késő huszonévesen már pontosan megmutatva azt, ami haláláig jellemzője marad: hogy találkozzon bármivel is, mindenben képes megtalálni a számára előrelendítő impulzusokat, elemeket, és ezeket lenyűgöző természetességgel és professzionalitással építi be hasonlíthatatlan, karakteres zenei világába.
1907-től 1910-ig csupán szűk négy évet fed le a koncert műsora – ennek az izgalmas évtizednek a végét –, de a felcsendülő két mű mégis ezerféle módon illusztrálja az iménti gondolatmenetet. A Két portré, különösen első tétele még a későromantikus, vallomásosan expresszionista Bartók megnyilatkozása, míg a Két kép már a kortárs francia zene, jelesül Debussy felé tájékozódó, ugyanakkor a Kárpát-medence népzenéjében lenyűgöző értékekre bukkant muzsikus hangján szól.
Jöjjön el, legyen a vendégünk, egy frissítő „desszertre” a hazai komolyzene világából!
Fellépők:
Pécsi Egyetemi Zenekar
Vezényel: DRAHOS Béla
Szólót játszik GYERMÁNNÉ VASS Ágnes, Liszt-díjas hegedűművész
Narrátor: GÖNCZY László zenetörténész
Műsor:
BARTÓK Béla: Két portré op. 5
BARTÓK Béla: Két kép op. 10